Úvod:
Táto hra je niečo ako klon Civilizácie a Age of Empires. Vyvinul ho Microsoft, preto je to až príliš podobné Age of Empires. Máte za úlohu prejsť svojou civilizáciu jednotlivými obdobiami a pokiaľ možno pri tom obsadiť svet. Tu je popis základných funkcií hry.
Ekonomika:
Hra má dobre prepracovaný ekonomický model. Suroviny získavate buď zo zvláštnych surovín, alebo priamo z daného zdroja. Suroviny na ťaženie sú peniaze (dane), drevo, železo a ropa. Peniaze si zarobíte jednoducho postavením kostola a v ňom vyskúmate taxation. Ako budete postupovať v dobách, upgradujte si jeho vyššie stupne. Čím viac miest máte, tým väčší je prísun peňazí do vašej pokladnice. Drevo získavate jednoducho postavením kempu pre drevorubačov a následne postavením píly, ktorá zvyšuje efektivitu jeho ťažby. Vylepšujte si v píle techniku ťažby a drevo vám bude pribúdať rýchlejšie. Železo získate z každej hory. Nevýhoda je, že pri každej môžete mať len jednu baňu. V meste, ktorému baňa náleží, postavte taktiež vysokú pec. Tá vám podobne ako píla zefektívni ťažbu železa. Taktiež si ju vylepšujte. Baní by ste mali mať viac, preto si postavte aj druhé mesto pri hore, aby ste to dosiahli. Poslednou dôležitou surovinou je ropa. Tú získate až v industriálnej dobe, kde sa po celej mape objavia ložiská ropy. Na nich si postavte ťažobný vrt. Výhodou je, že vrt spravuje jeden človek, čiže nemusíte míňať body populácie. Doporučujem taktiež do každého mesta vraziť rafinériu, aby sa zefektívnila jej ťažba. Nezabúdajte taktiež na obsadzovanie zvláštnych surovín, ako diamanty, kože atď. Obsadíte ich obchodníkom, ktorého postavíte v tržnici.
Veda:
Vedu tu reprezentujú vedecké body "wisdom“. Tie vám generujú učenci v univerzitách. Najlepšie je, keď si do každého mesta vrazíte jednu a postavíte plný počet učencov. V pokročilých dobách totiž budete potrebovať veľa týchto bodov. V univerzite si taktiež nezabudnite pri postupe dobou vylepšiť efektivitu práce vašich učencov, aby tak generovali viacej bodov na výskum vašich vynálezov. Dávajte pozor, aby vám nepriateľ univerzitu nezničil, prídete tak o učencov.
Špeciálne technológie:
Tieto technológie môžete skúmať, až po vyskúmaní všetkých ostatných. Sú štyri a je na vás, ktorú si vyberiete. Jednoznačne najlepší je missile shield, čo znemožní nepriateľským atómovkám dopadnúť na vaše územie a ďalej artificial intelligence, čo spôsobí, že sa vám jednotky postavajú okamžite, ako na ne kliknete. Ďalej je tu na výber technológia, čo automaticky vyskúma všetky ostatné a svetovláda, čo vám umožní okamžite obsadiť nepriateľské mestá.
Boje:
Boje sú v Rise of Nations dosť podobné Age of Empires, alebo Empire Earth. Musíte vlastniť viacej typov jednotiek. Jedny sú dobré na pešiakov, druhé na kavalériu, tretie na lietadlá. Ideálna armáda by mala vyzerať asi takto : Veľa obyčajnej pechoty (asi 15 jednotiek), 5 jednotiek vedľajšej pechoty (lukostrelci, bazukáči), pár protivzdušných vozítiek a za zvyšok tanky, alebo kavaléria. Tých by malo byť najviac. Taktiež si samozrejme postavte lietadlá a miesto v populácii si nechajte aj na nukleárne zbrane. Nemá zmysel popisovať, ktorá jednotka je načo dobrá, máte to napísané v jej popise, keď ju staváte, keď na ňu kliknete. Pokiaľ kliknete naopak na nepriateľskú, zobrazí sa čím sa jej máte postaviť.
Špecifiká jednotlivých štátov:
Vždy si vyberajte rasu, ktorá vám sedí. Jedna má lepšiu ekonomiku, ďalšia jednotky atď. Rasy s lepšou ekonomikou sú vojensky slabšie, ale majú toľko peňazí, že si môžu postaviť trikrát toľko jednotiek, ako ostatné. Naopak rasy vojenské majú silnejšie špecifické jednotky (Nemci - Tiger, Leopard), ale nemôžu ich toľko postaviť. Najlepšie rasy sú asi Rusi a Nemci, lebo majú veľmi silné moderné jednotky. Väčšina bojov sa totiž bojuje vo vyspelejších dobách. Je síce pekné mať super vylepšených lukostrelcov ako majú Briti, ale príde prvý mušketier a rozstrieľa ich na prach.
Divy sveta:
Podobne, ako v iných hrách tohto typu, môžete stavať divy sveta. Každý má iné prednosti. Div sveta by ste si mali vybrať podľa toho, za aký štát hráte. Takí Nemci by si mali postaviť div, ktorý im pridáva ekonomickú zdatnosť a nebojový štát naopak div, ktorý im vylepší hranice. Dobrý div pre taký štát je napríklad Terra Cota Army, ktorý každú chvíľu generuje vojakov. Po chvíli ich máte toľko, že neviete čo snimi robiť. Tento div je vhodný zvlášť pre Rusov (čau Shamane), ktorý majú perfektnú pechotu. Popisy divov nájdete v menu, kde ich staviate. Vyberte si preto ten, ktorý vám vyhovuje či už ekonomicky, alebo vojensky.
Nukleárne zbrane:
Posledná kapitola patrí najlepšiemu výmyslu tejto hry. V modernej dobe si môžete postaviť silá, ktoré môžete osadiť buď raketami s plochou dráhou letu (klasický americký propagandistický Tomahawk), alebo mojimi obľúbenými ICBMkami. To sú klasické nukleárne medzikontinentálne strely. Sú však extrémne drahé a je ich vhodné kombinovať s umelou inteligenciu, ktorá ich postaví hneď. Ich efekt je nasledovný. Vystrelíte päť rakiet. Päť rakiet dopadne na päť nepriateľských miest. Päť rakiet rozsvieti päť malých slniečok. Päť rakiet spôsobí, že nič nevidíte. Po rozvidnení zbadáte efekt piatich rakiet. Kompletne vyhladené okolie mesta, zničené armády, loďstvo - proste totálna deštrukcia. Nasadenie týchto striel však nieje jednoduché. V prvom rade musíte mať veľa peňazí a bodov výskumu, za ktoré ich postavíte. Ich jedinou nevýhodou je, že pokiaľ má nepriateľ missile shield, tak na jeho územie nedopadne ani kameň nieto ICBM. Preto ich použite skorej ako ho nepriateľ vyskúma. Ďalej ich použitie spôsobí, že sa môže celkom zničiť Zem a tak skončí hra (armageddon timer). Dúfam, že sa také dačo nestane v reáli.
Víťazstvo:
Môžete dosiahnuť zničením nepriateľov, postavením dostatočného počtu divov sveta a obsadením väčšiny územia mapy. To prvé a druhé netreba vysvetľovať. Dostatočné územie mapky obsadíte tak, že postavíte čo najviac miest v okolí vašich hraníc, a potom v nich postavíte kostoly (!). Tie vám roztiahnú vaše hranice a spôsobia oslabenie nepriateľských hraníc. Taktiež doporučujem postaviť nejaký div sveta, čo vám taktiež roztiahne hranice. Pokiaľ sa takýmto spôsobom budete rozpínať, malo by sa vám to podariť.
Výskumy v knižnici (Library):
Pri každom výskume v knižnici sa niečo vylepší. Pri vojenskom výskume (červený) sa zvýši populačný limit, pri civilnom výskume (modrý) sa zväčšia hranice teritória a počet možných miest, pri komerčnom výskume (zelený) sa zvýši komerčný a karavánový limit a pri vednom výskume (žltý) sa znížia ceny a čas výskumov. Ďalšie účinky výskumov:
Ancient Age (Antická Doba):
Táto doba neobsahuje žiadne výskumy.
Classical Age (Klasický Vek):
The Art of War (Umenie vojny):
Možnosť stavať budovy Kasárne, Stajne a Vežu.
City State (Mestský štát):
Výskum vo Veži-Allengiance (Vernosť), výskum v Chráme - Taxation (Zdanenie).
Barter (Výmenný obchod):
Možnosť stavať budovy Prístav a Market.
Written Word (Písané slovo):
Možnosť stavať budovu Chrám, všetky jednotky môžu preplávať vodu.
Medieval Age (Stredovek):
Mercenaries (Žoldnieri):
Možnosť stavať budovy Výroba obliehacích strojov a Pevnost.
Empire (Ríša):
Výskum v Chráme-Religion (Náboženstvo).
Coinage (Peniaze):
Možnosť kupovať/predávať suroviny v Markete, možnosť kolonizovať ostatné kontinenty.
Mathematics (Matematika):
Možnosť stavať budovy Sýpka a Píla, výskum v Sýpke - Herbal Lore (Herbológia), výskum v Píle - Construction (Stavba).
Gunpowder Age (Doba Pušného Prachu):
Standing Army (Stojaca Armáda):
Výskum v pevnosti - Tactics (Taktika) a Fortification (Opevnenie).
Feudalism (Feudalizmus):
Výskum vo Veži - Oath of Fealty (Prísaha vernosti), výskum v Chráme - Vassalage (Nevolníctvo).
Trade (Obchod):
Možnosť výroby Karavany v Markete.
Chemistry (Chémia):
Možnosť stavať Železiareň, výskumy v Sýpke - Medicine (Lekárstvo) a Agriculture (poľnohospodárstvo), výskumy v Píle - Architecture (Architektúra) a Carpentry (Tesárstvo), výskum v Železiarni - Forage (Palivo), výskum v Univerzite - Literacy (Gramotnosť).
Enlightenment Age (Doba Osvietenstva):
Conscription (Branná povinnosť):
Výskum v Pevnosti - Operations (Operácie), Bombardment (Delostrelecká Paľba).
Divine Right (Boží zákon):
Výskum v Chráme - Monotheism (Viera v Jedného Boha).
Mercantilism (Buržoázia):
Žiadne špeciálne výskumy.
Laws of Nature (Zákony prírody):
Výskum v Sýpke - Crop rotation (Trojpolný Systém), výskum v Píle - Logging Industry (Záznamový Priemysel), výskum v Univerzite - Printing Press (Tlačiarenský Lis), výskum v Železiarni - Metal Alloys (Kovové Zliatiny).
Industrial Age (Doba Priemyslu):
Levee en Masse (Masové Verbovanie):
Žiadne špeciálne výskumy.
Constitution (Ústava):
Výskum vo Veži - Patriotism (Vlastenectvo), výskum v Chráme - Social Contract (Spoločenská zmluva).
Finance (Financie):
Žiadne špeciálne výskumy.
Electricity (Elektrická energia):
Výskum v Sýpke - Pharmaceuticals (Lieky), výskum v Píle - Engineering (Inžinierstvo), výskum v Univerzite - Scientific Method (Vedecká metóda), výskumy v Železiarni - Supply (Zásobovanie) a Cold Casting (Chladné zlievanie).
Modern Age (Moderná Doba):
Nations in Arms (Národy v Zbrani):
Výskumy v Pevnosti - Strategy (Stratégia) a Strategic Reserve (Strategická Rezerva).
Great Power (Veľmoci):
Výskumy v Chráme - Existentialism (Ľudská osobnosť) a Income Tax (Daň z príjmu).
Assembly Line (Montážna linka):
Žiadne špeciálne výskumy.
Electronics (Elektronika):
Možnosť stavať budovu Rafinéria, výskum v Sýpke - Food Industry (Potravinársky Priemysel), výskum v Píle - Papermill (Papiereň), výskum v Železiarni - Steel (Oceľ), výskum v Univerzite - Institutional Research (Ústavný Výskum).
Information Age (Informacná Doba):
Selective Service (Vojenská povinnosť):
Žiadne špeciálne výskumy.
International Law (Medzinárodné Právo):
Výskum vo Veži - Nationalism (Nacionalizmus).
Globalization (Globalizácia):
Žiadne špeciálne výskumy.
Computerization (Automatizácia Pocítačom):
Výskum v Železiarni - Logistics (Logistika), výskum v Univerzite - Supercomputer (Superpočítač), odhalí všetky budovy a jednotky v získanom teritóriu.
Future Technologies (Technológie Budúcnosti):
Missile Shield (Nukleárny Štít):
Nepriateľ nezasiahne teritórium riadenou strelou, hodiny konca sveta sa posunú o dva atómové výbuchy naspäť.
World Goverment (Svetová Vláda):
Asimilácia a víťazný čas prebehne okamžite.
Global Prosperity (Svetová prosperita):
Upraví Komerčný a Populačný čas na maximum.
Artificial Intelligence (Umelá Inteligencia):
Jednotky sa vyrábajú okamžite.